Paweł i Gaweł

reżyserMieczysław Krawicz

1938

reżyseria Mieczysław Krawicz
scenariusz (na motywach bajki Aleksandra Fredry pod tym samym tytułem) Napoleon Sądek, Jan Fethke, Ludwik Starski
zdjęcia Stanisław Lipiński
muzyka Henryk Wars
wykonawcy Adolf Dymsza, Eugeniusz Bodo, Helena Grossówna, Józef Orwid, Ludwik Sempoliński, Tadeusz Fijewski

NIEPODPISANA RECENZJA W "KINIE", 1938, NR 40

Myliłby się, kto by przypuszczał, że film ten jest rozprowadzeniem popularnej bajeczki Fredry, opowiadanej przez Pana Jowialskiego. Z bajeczki wzięto jedynie tytuł i plan sytuacyjny, wyjaśniony w dwu pierwszych wierszach "Paweł i Gaweł w jednym stali domu, Paweł na górze, a Gaweł na dole". Resztę dokomponowalo aż trzech scenarzystów i trzeba przyznać, że nie brakło im pomysłów. Komedia jest bardzo zabawna i pełna dobrego sytuacyjnego komizmu. Różnorodność humoru wzbogacają ponadto aktorzy, każdy, reprezentujący inny genre. A więc Grossówna - urocza, naiwna i świeża, Bodo - komik z premedytacją, Dymsza - komik żywiołowy, bawiący się sam swą groteską, Orwid - niezawodny, wypróbowany komik cyniczno-sentymentalny i inni. Komedyjka jest urocza, pomysłowa i zabawna. Warto ją zobaczyć.

JERZY TOEPLITZ, HISTORIA SZTUKI FILMOWEJ, T.IV (1934-1939), WARSZAWA, 1969

Cechą charakterystyczną polskiej komedii filmowej, i to we wszystkich jej odmianach, był brak oryginalności. (...) Na czymże więc polegał przymiotnik "polski" w odniesieniu do komedii? Jedynym momentem wyróżniającym byli aktorzy. [Wśród nich] Adolf Dymsza - typowy warszawski cwaniak i spryciarz, postać stworzona na podstawie obserwacji stołecznego folkloru. Dzięki Dymszy (...), rubasznemu i jowialnemu Władysławowi Walterowi, lwowskim batiarom – Szczepciowi i Tomciowi, a także dzięki mistrzom szmoncesu - Krukowskiemu i Lawińskiemu, w filmowej komedii lat trzydziestych odnaleźć można strzępki atmosfery obyczajowej międzywojennej Polski.

WIESŁAW STRADOMSKI, HISTORIA FILMU POLSKIEGO (POD RED.J.TOEPLITZA), T.II (1930-1939), WARSZAWA, 1988

Ciekawą postacią w świecie filmowym był Eugeniusz Bodo. Posiadał on twarz o niezbyt regularnych rysach, przyciężką sylwetkę. (...) Był pozbawiony naturalnego wdzięku, mający raczej warunki do ról charakterystycznych. Nie przeszkadzało mu to jednak grywać romantycznych kochanków i czarujących uwodzicieli, chociaż wcielał się również w bohaterów tragicznych, w typy spod ciemnej gwiazdy. Chętnie wykonywał piosenki będące elementem konwencji ówczesnej komedii filmowej.

Adolf Dymsza, Eugeniusz Bodo, Helena GrossównaAdolf Dymsza, Eugeniusz Bodo, Helena Grossównafotos

okresy historyczne